klosterskogen-hage

IN-ordning = lavere felleskostnader

På Klosterskogen Hage kan du betale ned ekstra på fellesgjelden og få lavere månedlige utgifter.

llustrasjonsfoto av fremtidig salgstrinn. Avvik kan forekommellustrasjonsfoto av fremtidig salgstrinn. Avvik kan forekomme

Hele eller deler av fellesgjelden

Prosjektet blir organisert som et borettslag tilknyttet SBBL. Av kjøpesummen er innskuddet 60 %, mens fellesgjelden er 40 %. Ønsker du lavere månedlige felleskostnader, er det mulig å betale ned ekstra på fellesgjelden. Det kalles IN-ordning, eller «Individuell nedbetaling av fellesgjeld».
Betaler du hele kjøpesummen, vil de månedlige kostnadene kun være driftskostnader. Du kan nedbetale hele eller deler av fellesgjelden – valget er ditt!

IN-ordningen i praksis

– et eksempel
Bolig Tokkevegen 29 har et innskudd på kr 2.640.000,- som utgjør 60 % av boligens totalverdi. Da vil den resterende fellesgjelden være på totalt 1.760.000,-. Med et rentenivå på 5,39 % vil de månedlige felleskostnadene inkludert driftskostnader være på kr 10.993,-.

• 100 % innskudd
    Om du betaler hele fellesgjelden på kr 1.760.000,- vil de månedlige kostnadene reduseres slik at du kun betaler driftskostnadene som er kr 3.088,- per måned.
  • 80 % innskudd
    Velger du å betale innskudd tilsvarende 80 % av totalpris, vil felleskostnadene reduseres til kr 7.040,- per måned.
  • 70 % innskudd
    Betaler du innskudd tilsvarende 70 % av totalpris , vil felleskostnadene reduseres til kr 9.017,- per måned.
Tap to interact
llustrasjonsfoto. Avvik vil forekommellustrasjonsfoto. Avvik vil forekomme

Mye for pengene

Driftskostnadene dekker blant annet kommunale avgifter, eiendomsskatt, bygningsforsikring, tilkoblingsavgift for tv/ internett, utvendig vedlikehold, forretningsførsel, revisjon og andre fellesutgifter som brøyting, plenklipping og fellesstrøm.

Rentene på fellesgjelden er fradragsberettiget

Vi minner om at renter som innbetales som en del av felleskostnadene er fradragsberettiget på lik linje med andre gjeldsrenter. Forutsatt at det er du som eier boligen som bor der.

Vil du vite mer?

Meld interesse, og megler tar kontakt med deg.

Heidi Solvang
Eiendomsmegler MNEF